Motormanagement Systemen Diesel
Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.
Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.
Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.
Doel
Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.
Kernpunten
- Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
- Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
- Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
- Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:
- Werkingsprincipe van dieselmotoren
- Brandstof inspuiten
- Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
- Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
- Het common-rail inspuitsysteem
- Hogedruk brandstofkring
- Verstuivers
- Uitlaatgasreiniging
- Stikstofoxide NOx verwerking
- Drukvulling bij dieselmotoren
- Inlaatbuiskleppen
- Gloei-installatie
Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
"*" geeft vereiste velden aan