ASG1 - DTA1 - VTS1

Algemeen Scope Gebruik 1 (ASG1)
HS, MS – CAN werking en diagnose (DTA1)
Voertuigelektronica 1 (VTS1)

Duur: 3 dagen
Niveau: 3
Prijs: € 750 (Prijswijzigingen voorbehouden)

ASG1

Doel: Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scope beelden bij het diagnose stellen. In deze training wordt gewerkt vanuit de diagnose handleiding ATIS en ATS5004D scope.

Onderwerpen:
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Scope software opstarten en beginnen met de scope functie.
  • Uitleg knoppen balk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaal herkenning en fout analyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a. : Ampère tangen in combinatie met de scope functie. Ontsteking diagnose primair en secundair. Motor vermogen meten.
    Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodruk regeling controle.

DTA1

In de moderne auto elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie, comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of drie dubbel verzamelt. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzamelt te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden. Het EOBD (European Onboard Diagnose) maakt in zijn laatste generatie ook
gebruik van het CAN bus systeem.

Doel
Het leren herkennen van de verschillende communicatie netwerken die worden toegepast in de moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaats vindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig data transport
gewaarborgd enz., praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van seriële communicatie en de moderne labscope.

VTS1

In de moderne auto wordt tegenwoordig veelvuldig gebruik gemaakt van voertuigelektronica. Dit zijn onder andere ABS/ASR, elektronisch geregelde automatische transmissies, comfort elektronica, veiligheidssystemen, etc. In de VTS 1 training besteden we aandacht aan de werking en de praktische diagnose van ABS en de secundaire systemen EBV en EDS.

Doel
De algemene werking van ABS, EBV en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnose methode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie apparatuur en meetdiagnose apparatuur.