Hybride & EV training 3 – Diagnose

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de Hybride techniek.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer diagnose stellen aan Hybride & EV voertuigen op expert niveau.

Kernpunten

  • Accutechniek
  • Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
  • Laadtechnieken
  • Laadstations en laadpalen
  • Isolatie fouten
  • Diagnose
  • Moderne E-motoren
  • Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Een praktisch ingestelde training, met veel praktijkcases. Hoe bepaal je de gezondheid van een accupakket? Wat betekenen termen als state of health en state of charge.
  • We behandelen de communicatie tussen laadstation en het voertuig, met uiteraard de vragen wat wij ermee kunnen op het gebied van diagnose.
  • Ook het los laden van pakketten en herstellend laden komt aan de orde.
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatiefouten. Hoe bepaalt een ECU dit en hoe kunnen we eraan meten? Wat kan je wel en wat kan je niet met een systeemtester op dit gebied.
  • Welke elektromotoren kan je tegenwoordig tegenkomen en kan je er nog wat aan repareren?
  • In plaats van een elektrische kachel wordt  regelmatig een warmtepompsysteem toegepast, hoe werkt dit precies en hoe gaat het samen met een aircosysteem?

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 473
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 15 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 2 – VP & WV conform NEN9140

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

In deze training wordt behandeld wat de verantwoordelijkheden zijn van de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke en hoe deze moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is een EV-vakbekwaam persoon ook de spil als het gaat om het stellen van diagnose aan een e-voertuig. Naast de kennis die hij heeft van de techniek in het voertuig is hij ook in staat deze techniek te diagnosticeren en weet hij welke tools hij daarvoor kan/ moet gebruiken om tot een juiste diagnose te komen. Tevens zijn de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke de persoon als het gaat om veiligheid omtrent het werken aan en rond e-voertuigen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Werken volgens NEN9140
  • Basis principes toegepaste elektronica
  • Soorten Hybride en EV systemen
  • EV componenten
  • Regeneratieve remsystemen
  • Plug-in systemen en laad methoden

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • NEN 9140
    • Kwalificaties en aanwijsbeleid
    • NEN 9140 in de praktijk
    • Stappenplan
  • Elektromotoren
    • De synchrone wisselstroom motor met permanente magneet
    • Inverter
    • Hoogspanningsaccu
  • Remsystemen in e-voertuigen
    • Toyota
    • Audi
    • Kia
  • Diagnose aan Hybride systemen
  • Plugin

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VP & WV conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 443
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 23 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 523
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Eemnes
Prijs:
€ € 523
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 9 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 5 september 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 12 september 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 19 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Eemnes
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 4 september 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 11 september 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 18 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

DiagnoseXpert en GMTO bieden je de mogelijkheid om de opleiding tot diagnoseXpert te volgen. Dit is een driejarig traject van diverse trainingen op niveau 4. Een aantal trainingen duurt meerdere dagen.

De opleiding bestaat uit de volgende trainingen en vindt plaats op de volgende data:

Data 1e jaar: Training:
20-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 1
27-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 2
04-12-2024 Motormanagement systemen benzine dag 3
26-05-2025 Scopegebruik en diagnose
02-06-2025 Datanetwerken voertuigen
09-06-2025 ABS stabiliteitssystemen

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 2e jaar: Training:
06-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 1
13-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 2
20-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 3
08-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 1
15-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 2
22-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 3e jaar: Training:
05-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 1
12-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 2
19-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 3
10-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 1
17-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 2
24-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

*Genoemde tarieven zijn excl. examenkosten van €98,- per training en onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Uniek en leerzaam traject
De basis die je nodig hebt om deze opleiding te volgen is niveau 3. DiagnoseXpert en GMTO begeleiden je de gehele looptijd van dit zeer unieke en leerzame traject, zodat je een goed resultaat bereikt.

De trainingstijden zijn van 13:00 uur tot 19:30 uur, prijzen inclusief cursusmateriaal en maaltijd.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
18 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ €2.070 per jaar excl. examens*
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 20 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 8 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 15 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 april 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 2 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 9 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 16 april 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven