ev-pro en GMTO bieden je de mogelijkheid om de opleiding tot EV- en hybridespecialist te volgen in Heerlen. Dit traject bestaat uit 5 trainingsdagen en de volgende trainingen komen aan bod:

Training 1: VOP conform NEN9140
Basis EV- en Hybride training Voldoende Onderricht persoon volgens NEN9140:2024

Training 2: VP & WV conform NEN9140
EV- en hybride training Vakbekwaam Persoon & Werk Verantwoordelijke volgens NEN9140:2024

Training 3: Diagnose EV
Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt er dieper ingegaan op de hybride en EV techniek en leer je diagnose stellen als een expert.

Training 4: Batterijpakket
Tijdens de 4e training kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig met als doel het batterijpakket te kunnen repareren en reviseren. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Training 5: Techniek in de praktijk
E-voertuigen, zowel volledig elektrisch als in hybride vorm, hebben inmiddels hun intrede gedaan in werkplaatsen. Dit betekent dat problemen met deze voertuigen steeds vaker voorkomen. Om hierop in te spelen heeft GMTO een training ontwikkeld die is gebaseerd op praktijkervaringen. Deze training begint met een korte introductie, waarna je direct aan de slag gaat met praktische oefeningen die zich richten op veel voorkomende problemen bij e-voertuigen. Aan het einde van de dag beschik je over de praktische kennis en vaardigheden om deze problemen direct op te lossen.

De opleiding  vindt plaats op de volgende data:

Data  Training:
22-09-2025 Hybride & EV 1
23-10-2025 Hybride & EV 2
17-11-2025 Hybride & EV 3
11-12-2025 Hybride & EV 4
22-12-2025 Hybride & EV 5

Kosten: €2.325,-

*Genoemde tarieven zijn inclusief examenkosten van €98,- per training en onder voorbehoud van prijswijzigingen.

De trainingstijden zijn van 13:00 uur tot 19:30 uur, prijzen inclusief cursusmateriaal en maaltijd.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
5 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ €2.325 inclusief examenkosten
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 1 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
donderdag 23 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
maandag 17 november 2025 (13:00 - 19:30)
donderdag 11 december 2025 (13:00 - 19:30)
maandag 22 december 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 5 – Techniek in de praktijk

Inmiddels hebben e-voertuigen hun intrede gedaan in de werkplaatsen, volledig elektrische voertuigen maar veelal nog in hybride vorm. Dit houdt in dat de problemen met deze voertuigen ook vaker voorkomen. Deze training is ontwikkeld met deze ervaringen. Na een korte introductie ga je praktisch met deze problemen aan het werk en kun je aan het einde van de dag met deze praktische kennis hiermee meteen aan het werk.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig en in training 5 ligt de focus op de techniek in de praktijk.

Vooropleiding
Om deel te nemen aan deze training is minimaal de voorkennis vereist van EV1 en EV2. Het is wenselijk om eerst de opleidingen EV3 en EV4 gedaan te hebben.  De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Kernpunten

  • Isolatie fouten en potentiaal vereffening
  • Diagnose aan het hoog voltage systeem
  • Diagnose aan de laadaansluiting
  • Opbouw EV-foutcodes
  • Meten aan e-componenten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Een praktisch ingestelde training, de praktijkproblemen worden in deze training behandeld en aan de hand van de casus ga je er zelf mee aan het werk
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatie fouten. Bij reparatie is daarom een potentiaalvereffeningsmeting na reparatie essentieel
  • De HV-relais in het batterijpakket hebben meerdere functies. Door het schakelen van de relais in beeld te brengen kan je zien hoe het voertuig hiermee omgaat.
  • In het batterijpakket komen problemen voor. In EV4 heb je hier al veel over geleerd. In EV5 laten we je nog verder kennis maken met de praktijk.
  • Het loskoppelen van een voertuig aan een laadpaal bij een probleem.
  • Hoe om te gaan met een voertuig voorzien van een 12 volt lithium ion batterij.
  • Werking en diagnose stellen aan laadaansluitingen, zowel AC laden als DC snelladen.

Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een E-carr examen.

 

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 538
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 22 december 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 538
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
donderdag 11 december 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 3 – Diagnose

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de Hybride techniek.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer diagnose stellen aan Hybride & EV voertuigen op expert niveau.

Kernpunten

  • Accutechniek
  • Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
  • Laadtechnieken
  • Laadstations en laadpalen
  • Isolatie fouten
  • Diagnose
  • Moderne E-motoren
  • Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Een praktisch ingestelde training, met veel praktijkcases. Hoe bepaal je de gezondheid van een accupakket? Wat betekenen termen als state of health en state of charge.
  • We behandelen de communicatie tussen laadstation en het voertuig, met uiteraard de vragen wat wij ermee kunnen op het gebied van diagnose.
  • Ook het los laden van pakketten en herstellend laden komt aan de orde.
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatiefouten. Hoe bepaalt een ECU dit en hoe kunnen we eraan meten? Wat kan je wel en wat kan je niet met een systeemtester op dit gebied.
  • Welke elektromotoren kan je tegenwoordig tegenkomen en kan je er nog wat aan repareren?
  • In plaats van een elektrische kachel wordt  regelmatig een warmtepompsysteem toegepast, hoe werkt dit precies en hoe gaat het samen met een aircosysteem?

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 483
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 17 november 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 2 – VP & WV conform NEN9140

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

In deze training wordt behandeld wat de verantwoordelijkheden zijn van de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke en hoe deze moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is een EV-vakbekwaam persoon ook de spil als het gaat om het stellen van diagnose aan een e-voertuig. Naast de kennis die hij heeft van de techniek in het voertuig is hij ook in staat deze techniek te diagnosticeren en weet hij welke tools hij daarvoor kan/ moet gebruiken om tot een juiste diagnose te komen. Tevens zijn de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke de persoon als het gaat om veiligheid omtrent het werken aan en rond e-voertuigen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Werken volgens NEN9140
  • Basis principes toegepaste elektronica
  • Soorten Hybride en EV systemen
  • EV componenten
  • Regeneratieve remsystemen
  • Plug-in systemen en laad methoden

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • NEN 9140
    • Kwalificaties en aanwijsbeleid
    • NEN 9140 in de praktijk
    • Stappenplan
  • Elektromotoren
    • De synchrone wisselstroom motor met permanente magneet
    • Inverter
    • Hoogspanningsaccu
  • Remsystemen in e-voertuigen
    • Toyota
    • Audi
    • Kia
  • Diagnose aan Hybride systemen
  • Plugin

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VP & WV conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 383
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
donderdag 23 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

ABS & Stabiliteitssystemen

Voertuigen hebben door de jaren heen steeds meer ondersteunende systemen gekregen. Was het in het verleden al luxe als je ABS had zit er op een voertuig tegenwoordig ook ESP, ASR, BAS, EVB, EDS, EPS, automatische verlichting- en ruitenwis installatie. Met betrekking tot de autotechnicus betekend dit dat deze wel bekent moet zijn met betrekking tot deze systemen om diagnose te kunnen stellen.

Doel

Leer alles over de nieuweste stabiliteitssystemen in de modernste voertuigen.

Kernpunten

  • Principewerking en diagnose ABS, ESP, ASR, BAS, EBV en EDS en aanverwante systemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, live-data interpretatie).
  • Principewerking en diagnose verlichtingssystemen: Xenon, LED, hoogteregeling
  • Werking elektronisch geregelde stuurbekrachtiging.
  • Werking elektronisch geregelde ruitenwis installatie.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Band en wegdek
  • ABS systeem
  • Sensoren en actuatoren ESP en ABS
  • Elektronisch Stabiliteit Programma (ESP).
  • EBV, ASR en MSR
  • Remassistent
  • Automatisch inschakelende ruitenwis installatie & verlichting

Toetsing

Aansluitend aan deze training volgt een Ecarr examen: ABS & stabiliteitssystemen diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 440
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 16 juni 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 10 juni 2027 (13:00 - 19:30)
donderdag 17 juni 2027 (13:00 - 19:30)
donderdag 24 juni 2027 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 5 – Techniek in de praktijk

Inmiddels hebben e-voertuigen hun intrede gedaan in de werkplaatsen, volledig elektrische voertuigen maar veelal nog in hybride vorm. Dit houdt in dat de problemen met deze voertuigen ook vaker voorkomen. Deze training is ontwikkeld met deze ervaringen. Na een korte introductie ga je praktisch met deze problemen aan het werk en kun je aan het einde van de dag met deze praktische kennis hiermee meteen aan het werk.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig en in training 5 ligt de focus op de techniek in de praktijk.

Vooropleiding
Om deel te nemen aan deze training is minimaal de voorkennis vereist van EV1 en EV2. Het is wenselijk om eerst de opleidingen EV3 en EV4 gedaan te hebben.  De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Kernpunten

  • Isolatie fouten en potentiaal vereffening
  • Diagnose aan het hoog voltage systeem
  • Diagnose aan de laadaansluiting
  • Opbouw EV-foutcodes
  • Meten aan e-componenten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Een praktisch ingestelde training, de praktijkproblemen worden in deze training behandeld en aan de hand van de casus ga je er zelf mee aan het werk
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatie fouten. Bij reparatie is daarom een potentiaalvereffeningsmeting na reparatie essentieel
  • De HV-relais in het batterijpakket hebben meerdere functies. Door het schakelen van de relais in beeld te brengen kan je zien hoe het voertuig hiermee omgaat.
  • In het batterijpakket komen problemen voor. In EV4 heb je hier al veel over geleerd. In EV5 laten we je nog verder kennis maken met de praktijk.
  • Het loskoppelen van een voertuig aan een laadpaal bij een probleem.
  • Hoe om te gaan met een voertuig voorzien van een 12 volt lithium ion batterij.
  • Werking en diagnose stellen aan laadaansluitingen, zowel AC laden als DC snelladen.

Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een E-carr examen.

 

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Leeuwarden
Prijs:
€ € 538
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
donderdag 15 mei 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 538
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 13 mei 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 5 november 2026 (13:00 - 19:30)
donderdag 12 november 2026 (13:00 - 19:30)
donderdag 19 november 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven