Hybride & EV training 1 – VOP conform NEN9140

In werkplaatsen van autobedrijven en schadebedrijven hebben de hybride en elektrische voertuigen een steeds groter aandeel. Ook in de industrie, transport en scheepvaart neemt elektrificatie van de aandrijving toe.

Waar een aantal jaar geleden nog veel bedrijven er niks mee te maken hadden, heeft nu iedere werkplaats wel eens zo’n voertuig binnen gehad.

Daar komen best wat vragen bij kijken:

  • Wat mag ik wel en wat mag niet?
  • Heb ik nu geïsoleerd gereedschap nodig?
  • Zijn er regels voor het werken aan deze voertuigen?
  • Hoe werkt dit voertuig eigenlijk?

Stuk voor stuk belangrijke vragen, die allemaal beantwoord gaan worden in deze training.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Veiligheid/werkverantwoordelijk persoon
  • Soorten hybriden en principewerking
  • Onderhoud & reparatie
  • Pech onderweg

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Veiligheidsprocedures
  • Veiligstellen van hoogspanningssystemen
  • Elektromotor / generator
  • Hoogspanningsregeling (Inverter) en hoogspanningsaccu
  • Werking hybride transmissie
  • Brake by wire remsysteem
  • Onderhoud
  • Slepen
  • Hoe te handelen bij pech en aanrijdingen

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VOP conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 443
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 9 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 1 – VOP conform NEN9140

In werkplaatsen van autobedrijven en schadebedrijven hebben de hybride en elektrische voertuigen een steeds groter aandeel. Ook in de industrie, transport en scheepvaart neemt elektrificatie van de aandrijving toe.

Waar een aantal jaar geleden nog veel bedrijven er niks mee te maken hadden, heeft nu iedere werkplaats wel eens zo’n voertuig binnen gehad.

Daar komen best wat vragen bij kijken:

  • Wat mag ik wel en wat mag niet?
  • Heb ik nu geïsoleerd gereedschap nodig?
  • Zijn er regels voor het werken aan deze voertuigen?
  • Hoe werkt dit voertuig eigenlijk?

Stuk voor stuk belangrijke vragen, die allemaal beantwoord gaan worden in deze training.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Veiligheid/werkverantwoordelijk persoon
  • Soorten hybriden en principewerking
  • Onderhoud & reparatie
  • Pech onderweg

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Veiligheidsprocedures
  • Veiligstellen van hoogspanningssystemen
  • Elektromotor / generator
  • Hoogspanningsregeling (Inverter) en hoogspanningsaccu
  • Werking hybride transmissie
  • Brake by wire remsysteem
  • Onderhoud
  • Slepen
  • Hoe te handelen bij pech en aanrijdingen

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VOP conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 443
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 1 juli 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Scope gebruik en diagnose

De nieuwe generatie scopes, te weten de ATS5004D en de ATS605004DXM zijn zeer krachtige en effectieve middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.

Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “Motormanagement Systemen Benzine” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scopebeelden bij het diagnose stellen.

Kernpunten

  • De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
  • Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
  • Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
  • Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
  • Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Scopesoftware opstarten en beginnen met de scopefunctie.
  • Uitleg knoppenbalk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaalherkenning en foutanalyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a.: ampèretangen in combinatie met de scopefunctie, ontstekingdiagnose primair en secundair, motorvermogen meten.
  • Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Scope Gebruik & Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Datanetwerken voertuigen

In de moderne auto-elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip, etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie en comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of driedubbel verzameld. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzameld te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Het leren herkennen van de verschillende communicatienetwerken die worden toegepast in moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig datatransport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatienetwerken HS-CAN, MS-CAN.

Kernpunten

  • Opbouw, functie en diagnose van het dataprotocol bij verschillende netwerksystemen.
  • Werking en uitleg datanetwerken – Herkennen van diverse netwerktypen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope.
  • Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes.

Onderwerpen

  • Informatie overdracht
  • Configuraties data overdracht systemen
  • CAN-bus in de auto
  • Data vorming op de CAN-bus
  • Opbouw CAN-protocol
  • Diagnose
  • LIN-BUS

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Data Netwerken voertuigen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

ABS en stabiliteitssystemen

In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en lastafhankelijke remdrukverdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnosemethode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie-apparatuur en meetdiagnose-apparatuur.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie-apparatuur hierin, etc.

Kernpunten

  • Principewerking ABS en aanverwante remsystemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose-apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.).
  • Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten.
  • Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS.

Onderwerpen

  • Het waarom van een ABS/ASR systeem
  • Het hydraulisch deel van een ABS systeem
  • Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
  • Storing zoeken met communicatie-apparatuur en labscope
  • Elektronische remkrachtverdeling (EBV)
  • Elektronische sperdifferentieel (Eds)
  • Wielsensoren
  • Elektronisch stabiliteitprogramma (Esp)

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

ABS en stabiliteitssystemen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1329
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 mei 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 mei 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 mei 2024 (13:00 - 19:30)
De training is volgeboekt.

DiagnoseXpert en GMTO bieden je de mogelijkheid om de opleiding tot diagnoseXpert te volgen. Dit is een driejarig traject van diverse trainingen op niveau 4. Een aantal trainingen duurt meerdere dagen.

De opleiding bestaat uit de volgende trainingen en vindt plaats op de volgende data:

Data 1e jaar: Training:
20-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 1
27-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 2
04-12-2024 Motormanagement systemen benzine dag 3
26-05-2025 Scopegebruik en diagnose
02-06-2025 Datanetwerken voertuigen
09-06-2025 ABS stabiliteitssystemen

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 2e jaar: Training:
06-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 1
13-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 2
20-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 3
08-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 1
15-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 2
22-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 3e jaar: Training:
05-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 1
12-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 2
19-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 3
10-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 1
17-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 2
24-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

*Genoemde tarieven zijn excl. examenkosten van €98,- per training en onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Uniek en leerzaam traject
De basis die je nodig hebt om deze opleiding te volgen is niveau 3. DiagnoseXpert en GMTO begeleiden je de gehele looptijd van dit zeer unieke en leerzame traject, zodat je een goed resultaat bereikt.

De trainingstijden zijn van 13:00 uur tot 19:30 uur, prijzen inclusief cursusmateriaal en maaltijd.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
18 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ €2.070 per jaar excl. examens*
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 20 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 3 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 10 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 17 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 12 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 19 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco

Voor het terugwinnen van koudemiddelen heb je een certificaat nodig. Om de autotechnicus voor te bereiden op het theorie- en praktijkexamen heeft GMTO de training F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco ontwikkeld. Tijdens de training gaan we in op de wetgeving, de werking van de airco en de praktijk met betrekking tot terugwinnen van koudemiddelen.

De training ‘F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco’ is bestemd voor personen die onderhoudswerkzaamheden willen gaan verrichten aan airconditioningsystemen in mobiele apparatuur en voertuigen die bedoeld is voor het koelen van personen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Behaal het certificaat F-gassen TMA om veilig te mogen werken met aircogassen.

Kernpunten

  • Opfrissen van de werking van het airco-systeem.
  • Wetgeving met betrekking op F-gassen.
  • Eigenschappen koudemiddelen.
  • Praktijktraining met betrekking op het examen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Wet- en regelgeving
  • ODP en GWP-factor
  • Koudemiddelen
  • Veiligheid
  • Vormen en werking van gangbare airco-systemen
  • Kringloopproces van het aircosysteem
  • Opbouw, werking, uitvoeringsvormen en componentherkenning binnen airco-systemen
  • Koudenmiddel cilinder beoordelen
  • Aftappen en opslaan koudemiddel

Toetsing

Afsluitend aan deze training wordt het theorie- en praktijk examen afgenomen door BMWT-cert.
Indien beide examens met voldoende resultaat worden afgesloten, ontvangt u het officiële F-gassen certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 690
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
donderdag 23 mei 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven