Roetfilter DPF Diagnose

Wat betreft de reiniging van uitlaatgassen hebben we te maken met het toepassen van roetfilters. Wanneer het bij deze systemen slechts om een filter alleen zou gaan, met een vervangingsinterval net als bij bijvoorbeeld een oliefilter, dan zouden we snel zijn uitgepraat. Roetdeeltjes worden opgevangen in het roetfilter, waarna bij constatering door het systeem van een bepaalde verzadiging van roetdeeltjes wordt geregenereerd. Dit filter werkt niet ‘stand alone’. Dit proces wordt bewaakt door sensoren zoals bijvoorbeeld een drukverschil sensor, breedband zuurstof sensor en diverse temperatuur sensoren. De ‘complexe’ regeling maakt het moeilijk in geval van storing. Voornamelijk wanneer oorzaak en gevolg moet worden uitgesloten.

Euro 6 scherpt de eisen gesteld aan de uitstoot nog verder aan, en een controle op het goed functioneren (aanwezig zijn) van het roetfilter is onderdeel geworden van de Algemene Periodieke Keuring (APK), de zogenaamde deeltjesteller.  Dit kan betekenen dat de auto wordt afgekeurd. Is het roetfilter kapot door ouderdom, is er een motorische oorzaak die het filter stuk gemaakt heeft of zijn er mechanische invloeden geweest? Ook NOx reductie systemen, Turbo enz. hebben invloed op het functioneren van het roet filter.

Wat gaan we behandelen in deze training:

Kernpunten:

  • Ademhaling van de dieselmotor
  • Invloed common-rail systemen op particle materie
  • Invloed common-rail verstuivers
  • DPF diagnose
  • Fijnstof deeltjes teller
  • Reparatie roetfilter

Onderwerpen:

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Waarom heeft de raildruk invloed op de deeltjes uitstoot.
  • Invloed van de verstuiver op de deeltjes uitstoot
  • Invloed ademhaling van de dieselmotor en thermische aspecten op de deeltjes uitstoot
  • Verwerken van de roetdeeltjes
  • Sensortechnieke
  • Regeneratie strategie
  • Toevoeging aan brandstof
  • Reparatiemogelijkheden roetfilter
  • Diagnose en voorkomende foutcodes in het roetfilter systeem
  • Wat is een deeltjes teller en hoe pas je hem toe.
Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 330
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 10 mei 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

GMTO Praktijkdag

Tijdens de GMTO Praktijkdag staat het klassikaal verzorgen van trainingen op locatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van volledig functionerende en gesimuleerde, door GMTO ontwikkelde, automobielsystemen centraal. Door zelf te doen en en te ervaren is dit voor de cursist de meest effectieve onderwijsmethode om binnen een korte tijd veel praktische vaardigheden tot zich te nemen.

Wat komt er tijdens de cursus aan bod:

  • Je doet een aantal diagnose praktijkopdrachten van diverse onderwerpen
  • De onderwerpen zijn onder andere EV- en hybride, Diesel en Passthru
  • Het doel is om te leren systematisch diagnose te stellen van de diverse onderwerpen.
Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 325
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 18 april 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven