Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 990
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 12 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 19 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Scope gebruik en diagnose

De nieuwe generatie scopes, te weten de ATS5004D en de ATS605004DXM zijn zeer krachtige en effectieve middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.

Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “Motormanagement Systemen Benzine” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scopebeelden bij het diagnose stellen.

Kernpunten

  • De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
  • Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
  • Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
  • Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
  • Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Scopesoftware opstarten en beginnen met de scopefunctie.
  • Uitleg knoppenbalk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaalherkenning en foutanalyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a.: ampèretangen in combinatie met de scopefunctie, ontstekingdiagnose primair en secundair, motorvermogen meten.
  • Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Scope Gebruik & Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Datanetwerken voertuigen

In de moderne auto-elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip, etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie en comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of driedubbel verzameld. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzameld te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Het leren herkennen van de verschillende communicatienetwerken die worden toegepast in moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig datatransport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatienetwerken HS-CAN, MS-CAN.

Kernpunten

  • Opbouw, functie en diagnose van het dataprotocol bij verschillende netwerksystemen.
  • Werking en uitleg datanetwerken – Herkennen van diverse netwerktypen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope.
  • Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes.

Onderwerpen

  • Informatie overdracht
  • Configuraties data overdracht systemen
  • CAN-bus in de auto
  • Data vorming op de CAN-bus
  • Opbouw CAN-protocol
  • Diagnose
  • LIN-BUS

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Data Netwerken voertuigen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

ABS en stabiliteitssystemen

In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en lastafhankelijke remdrukverdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnosemethode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie-apparatuur en meetdiagnose-apparatuur.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie-apparatuur hierin, etc.

Kernpunten

  • Principewerking ABS en aanverwante remsystemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose-apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.).
  • Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten.
  • Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS.

Onderwerpen

  • Het waarom van een ABS/ASR systeem
  • Het hydraulisch deel van een ABS systeem
  • Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
  • Storing zoeken met communicatie-apparatuur en labscope
  • Elektronische remkrachtverdeling (EBV)
  • Elektronische sperdifferentieel (Eds)
  • Wielsensoren
  • Elektronisch stabiliteitprogramma (Esp)

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

ABS en stabiliteitssystemen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 990
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 mei 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 mei 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 mei 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

GMTO Praktijkdag

Tijdens de GMTO Praktijkdag staat het klassikaal verzorgen van trainingen op locatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van volledig functionerende en gesimuleerde, door GMTO ontwikkelde, automobielsystemen centraal. Door zelf te doen en en te ervaren is dit voor de cursist de meest effectieve onderwijsmethode om binnen een korte tijd veel praktische vaardigheden tot zich te nemen.

Wat komt er tijdens de cursus aan bod:

  • Je doet een aantal diagnose praktijkopdrachten van diverse onderwerpen
  • De onderwerpen zijn onder andere EV- en hybride, Diesel en Passthru
  • Het doel is om te leren systematisch diagnose te stellen van de diverse onderwerpen.
Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 325
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 18 april 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 990
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 10 mei 2023 (13:00 - 19:30)
woensdag 17 mei 2023 (13:00 - 19:30)
woensdag 24 mei 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 990
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 2 mei 2023 (13:00 - 19:30)
dinsdag 9 mei 2023 (13:00 - 19:30)
dinsdag 16 mei 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Scope gebruik en diagnose

De nieuwe generatie scopes, te weten de ATS5004D en de ATS605004DXM zijn zeer krachtige en effectieve middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.

Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “Motormanagement Systemen Benzine” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scopebeelden bij het diagnose stellen.

Kernpunten

  • De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
  • Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
  • Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
  • Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
  • Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Scopesoftware opstarten en beginnen met de scopefunctie.
  • Uitleg knoppenbalk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaalherkenning en foutanalyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a.: ampèretangen in combinatie met de scopefunctie, ontstekingdiagnose primair en secundair, motorvermogen meten.
  • Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Scope Gebruik & Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Datanetwerken voertuigen

In de moderne auto-elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip, etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie en comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of driedubbel verzameld. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzameld te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Het leren herkennen van de verschillende communicatienetwerken die worden toegepast in moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig datatransport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatienetwerken HS-CAN, MS-CAN.

Kernpunten

  • Opbouw, functie en diagnose van het dataprotocol bij verschillende netwerksystemen.
  • Werking en uitleg datanetwerken – Herkennen van diverse netwerktypen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope.
  • Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes.

Onderwerpen

  • Informatie overdracht
  • Configuraties data overdracht systemen
  • CAN-bus in de auto
  • Data vorming op de CAN-bus
  • Opbouw CAN-protocol
  • Diagnose
  • LIN-BUS

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Data Netwerken voertuigen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

ABS en stabiliteitssystemen

In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en lastafhankelijke remdrukverdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnosemethode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie-apparatuur en meetdiagnose-apparatuur.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie-apparatuur hierin, etc.

Kernpunten

  • Principewerking ABS en aanverwante remsystemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose-apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.).
  • Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten.
  • Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS.

Onderwerpen

  • Het waarom van een ABS/ASR systeem
  • Het hydraulisch deel van een ABS systeem
  • Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
  • Storing zoeken met communicatie-apparatuur en labscope
  • Elektronische remkrachtverdeling (EBV)
  • Elektronische sperdifferentieel (Eds)
  • Wielsensoren
  • Elektronisch stabiliteitprogramma (Esp)

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

ABS en stabiliteitssystemen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 990
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 30 maart 2023 (13:00 - 19:30)
donderdag 6 april 2023 (13:00 - 19:30)
donderdag 13 april 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco

Voor het terugwinnen van koudemiddelen heb je een certificaat nodig. Om de autotechnicus voor te bereiden op het theorie- en praktijkexamen heeft GMTO de training F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco ontwikkeld. Tijdens de training gaan we in op de wetgeving, de werking van de airco en de praktijk met betrekking tot terugwinnen van koudemiddelen.

De training ‘F-Gassen Terugwinning Mobiele Airco’ is bestemd voor personen die onderhoudswerkzaamheden willen gaan verrichten aan airconditioningsystemen in mobiele apparatuur en voertuigen die bedoeld is voor het koelen van personen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Behaal het certificaat F-gassen TMA om veilig te mogen werken met aircogassen.

Kernpunten

  • Opfrissen van de werking van het airco-systeem.
  • Wetgeving met betrekking op F-gassen.
  • Eigenschappen koudemiddelen.
  • Praktijktraining met betrekking op het examen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Wet- en regelgeving
  • ODP en GWP-factor
  • Koudemiddelen
  • Veiligheid
  • Vormen en werking van gangbare airco-systemen
  • Kringloopproces van het aircosysteem
  • Opbouw, werking, uitvoeringsvormen en componentherkenning binnen airco-systemen
  • Koudenmiddel cilinder beoordelen
  • Aftappen en opslaan koudemiddel

Toetsing

Afsluitend aan deze training wordt het theorie- en praktijk examen afgenomen door BMWT-cert.
Indien beide examens met voldoende resultaat worden afgesloten, ontvangt u het officiële F-gassen certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 498
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 8 februari 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)

Advanced Driver Assistance Systems zijn ontworpen om tijdens het rijden veiligheid en comfort te verhogen. De ADAS systemen komen steeds vaker voor in de nieuwste generatie voertuigen en kunnen bestaan uit o.a.: autonoom noodremmen, adaptieve cruise control, rijstrookdetectie en voetgangers- en verkeersbordherkenning. Deze systemen maken gebruik van camera’s en radars voor persoon-, verkeersbord- en lijnherkenning en voor afstandmeting.

Om een goede werking van deze systemen te garanderen, is het belangrijk voor de autotechnicus dat deze op de hoogte is van de diverse ADAS systemen en hoe deze gekalibreerd moeten worden.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer alles over de nieuwste ADAS systemen.

Kernpunten

  • Welke veiligheid- en comfortsystemen zijn er en waar zijn ze voor.
  • Het herkennen van sensoren en weten voor welk systeem het wordt gebruikt.
  • Het kunnen uitvoeren van benodigde kalibraties.
  • Problemen oplossen die kunnen voorkomen bij het vervangen van sensoren.
  • Documentatie raadplegen om de kalibratiemethode te herkennen en uit te voeren.
  • Het leren plaatsen van het kalibratiesysteem om de auto.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Behandelen van de werking en toepassing van de verschillende ADAS systemen, zoals: blijf in je baan functie, adaptive cruise control, herkennen verkeersborden, blindenhoekdetectie, dynamische verlichting, vermoeidheidherkenning en kruisend verkeer herkenning.
  • De herkenning, werking en toepassing op bovenstaande systemen van de verschillende sensoren, zoals camera’s, radar units, Lidar, ultrasoon sensoren, nachtzichtcamera en regensensor.
  • Welke actieve systemen in de auto ondersteunen de autonome ingrepen in de auto.
  • Gebruik van de CAN- datanetwerken door ADAS systemen.
  • Soorten kalibratiemethoden en hoe de kalibratie uit te voeren.
  • Praktisch kalibreren.

Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Advanced Driver Assistance Systems

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 425
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
donderdag 4 mei 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 405
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 12 april 2023 (13:00 - 19:30)
De training is volgeboekt.

Hybride & EV training 3 – Diagnose

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de Hybride techniek.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer diagnose stellen aan Hybride & EV voertuigen op expert niveau.

Kernpunten

  • Accutechniek
  • Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
  • Laadtechnieken
  • Laadstations en laadpalen
  • Isolatie fouten
  • Diagnose
  • Moderne E-motoren
  • Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Een praktisch ingestelde training, met veel praktijkcases. Hoe bepaal je de gezondheid van een accupakket? Wat betekenen termen als state of health en state of charge.
  • We behandelen de communicatie tussen laadstation en het voertuig, met uiteraard de vragen wat wij ermee kunnen op het gebied van diagnose.
  • Ook het los laden van pakketten en herstellend laden komt aan de orde.
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatiefouten. Hoe bepaalt een ECU dit en hoe kunnen we eraan meten? Wat kan je wel en wat kan je niet met een systeemtester op dit gebied.
  • Welke elektromotoren kan je tegenwoordig tegenkomen en kan je er nog wat aan repareren?
  • In plaats van een elektrische kachel wordt  regelmatig een warmtepompsysteem toegepast, hoe werkt dit precies en hoe gaat het samen met een aircosysteem?

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 355
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 13 maart 2023 (13:00 - 19:30)
Inschrijven