Training Hybride & EV 5 – Techniek in de praktijk

Inmiddels hebben e-voertuigen hun intrede gedaan in de werkplaatsen, volledig elektrische voertuigen maar veelal nog in hybride vorm. Dit houdt in dat de problemen met deze voertuigen ook vaker voorkomen. Deze training is ontwikkeld met deze ervaringen. Na een korte introductie ga je praktisch met deze problemen aan het werk en kun je aan het einde van de dag met deze praktische kennis hiermee meteen aan het werk.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig en in training 5 ligt de focus op de techniek in de praktijk.

Vooropleiding
Om deel te nemen aan deze training is minimaal de voorkennis vereist van EV1 en EV2. Het is wenselijk om eerst de opleidingen EV3 en EV4 gedaan te hebben.  De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Kernpunten

  • Isolatie fouten en potentiaal vereffening
  • Diagnose aan het hoog voltage systeem
  • Diagnose aan de laadaansluiting
  • Opbouw EV-foutcodes
  • Meten aan e-componenten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Een praktisch ingestelde training, de praktijkproblemen worden in deze training behandeld en aan de hand van de casus ga je er zelf mee aan het werk
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatie fouten. Bij reparatie is daarom een potentiaalvereffeningsmeting na reparatie essentieel
  • De HV-relais in het batterijpakket hebben meerdere functies. Door het schakelen van de relais in beeld te brengen kan je zien hoe het voertuig hiermee omgaat.
  • In het batterijpakket komen problemen voor. In EV4 heb je hier al veel over geleerd. In EV5 laten we je nog verder kennis maken met de praktijk.
  • Het loskoppelen van een voertuig aan een laadpaal bij een probleem.
  • Hoe om te gaan met een voertuig voorzien van een 12 volt lithium ion batterij.
  • Werking en diagnose stellen aan laadaansluitingen, zowel AC laden als DC snelladen.

Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een E-carr examen.

 

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 593 (inclusief € 98 examenkosten)
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 27 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 5 september 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 12 september 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 19 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 12 november 2024 (13:00 - 19:30)
dinsdag 19 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 12 mei 2026 (13:00 - 19:30)
dinsdag 19 mei 2026 (13:00 - 19:30)
dinsdag 26 mei 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
dinsdag 4 november 2025 (13:00 - 19:30)
dinsdag 11 november 2025 (13:00 - 19:30)
dinsdag 18 november 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Pass Thru & digitaal serviceboekje

Elke fabrikant is vanaf de Euro 5 norm verplicht om het universele autobedrijf te voorzien van informatie om een voertuig op de juiste manier te kunnen repareren. Zelfs als hiervoor een software update nodig is

Elke universele autobedrijf kan dus ‘een lijntje’ aanleggen met de fabrikant. Dit lijntje staat bekend als ‘Pass-thru’. Met investeringen die te overzien zijn ben je hiermee in staat je klant service te verlenen die op dealerniveau is. Met Pass-thru ben je als bedrijf bij de les. Je kunt fabrikantinformatie ophalen zonder te twijfelen of deze wel klopt. Bijvoorbeeld voor een software update of een TSB voor het voertuig dat in je werkplaats staat. Of voor het invullen van een digitaal serviceboekje. Het gebruik van het digitale serviceboekje biedt het universele autobedrijf veel mogelijkheden.  In deze training wordt je stapsgewijs meegenomen in deze mogelijkheden.

Deze training bestaat uit een theorie gedeelte en uit een praktijk gedeelte, je gaat dus zelf aan de slag met Pass-thru.

Doel

Het kennismaken en inzicht krijgen in de fabrikanten-websites. Wat heb je nodig en met welke kosten gaat dit gepaard? Op deze vragen krijg je antwoord in deze training.

Kernpunten

  • Aanmaken account.
  • De voordelen van jouw lijn met de fabrikant
  • Wat zijn de voordelen van het digitale serviceboekje?
  • Je gaat zelf aan het werk met Pass-thru.
  • Gebruik OEM diagnose software

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Euro 5 wetgeving
  • Protocollen gebruikt binnen Euro 5 en Pass-thru
  • Website van fabrikant
  • Benodigdheden voor het aanmaken van een account
  • Hoe voer je een software-update uit
  • Wat is er nodig om aan het werk te kunnen
  • Digitaal serviceboekje BMW
  • Digitaal serviceboekje Mercedes
  • Digitaal serviceboekje VAG
  • Digitaal serviceboekje andere merken

Toetsing
Afsluitend aan deze training zal er een toets worden afgenomen.

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 330
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 4 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Hoogeveen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 7 mei 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 14 mei 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 21 mei 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven