Hybride & EV training 3 – Diagnose

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de Hybride techniek.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer diagnose stellen aan Hybride & EV voertuigen op expert niveau.

Kernpunten

  • Accutechniek
  • Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
  • Laadtechnieken
  • Laadstations en laadpalen
  • Isolatie fouten
  • Diagnose
  • Moderne E-motoren
  • Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Een praktisch ingestelde training, met veel praktijkcases. Hoe bepaal je de gezondheid van een accupakket? Wat betekenen termen als state of health en state of charge.
  • We behandelen de communicatie tussen laadstation en het voertuig, met uiteraard de vragen wat wij ermee kunnen op het gebied van diagnose.
  • Ook het los laden van pakketten en herstellend laden komt aan de orde.
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatiefouten. Hoe bepaalt een ECU dit en hoe kunnen we eraan meten? Wat kan je wel en wat kan je niet met een systeemtester op dit gebied.
  • Welke elektromotoren kan je tegenwoordig tegenkomen en kan je er nog wat aan repareren?
  • In plaats van een elektrische kachel wordt  regelmatig een warmtepompsysteem toegepast, hoe werkt dit precies en hoe gaat het samen met een aircosysteem?

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 473
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 15 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 2 – VP & WV conform NEN9140

Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.

In deze training wordt behandeld wat de verantwoordelijkheden zijn van de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke en hoe deze moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is een EV-vakbekwaam persoon ook de spil als het gaat om het stellen van diagnose aan een e-voertuig. Naast de kennis die hij heeft van de techniek in het voertuig is hij ook in staat deze techniek te diagnosticeren en weet hij welke tools hij daarvoor kan/ moet gebruiken om tot een juiste diagnose te komen. Tevens zijn de EV-vakbekwaam persoon en de EV-werkverantwoordelijke de persoon als het gaat om veiligheid omtrent het werken aan en rond e-voertuigen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Werken volgens NEN9140
  • Basis principes toegepaste elektronica
  • Soorten Hybride en EV systemen
  • EV componenten
  • Regeneratieve remsystemen
  • Plug-in systemen en laad methoden

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • NEN 9140
    • Kwalificaties en aanwijsbeleid
    • NEN 9140 in de praktijk
    • Stappenplan
  • Elektromotoren
    • De synchrone wisselstroom motor met permanente magneet
    • Inverter
    • Hoogspanningsaccu
  • Remsystemen in e-voertuigen
    • Toyota
    • Audi
    • Kia
  • Diagnose aan Hybride systemen
  • Plugin

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VP & WV conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 443
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 23 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Hybride & EV training 1 – VOP conform NEN9140

In werkplaatsen van autobedrijven en schadebedrijven hebben de hybride en elektrische voertuigen een steeds groter aandeel. Ook in de industrie, transport en scheepvaart neemt elektrificatie van de aandrijving toe.

Waar een aantal jaar geleden nog veel bedrijven er niks mee te maken hadden, heeft nu iedere werkplaats wel eens zo’n voertuig binnen gehad.

Daar komen best wat vragen bij kijken:

  • Wat mag ik wel en wat mag niet?
  • Heb ik nu geïsoleerd gereedschap nodig?
  • Zijn er regels voor het werken aan deze voertuigen?
  • Hoe werkt dit voertuig eigenlijk?

Stuk voor stuk belangrijke vragen, die allemaal beantwoord gaan worden in deze training.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.

Kernpunten

  • Veiligheid/werkverantwoordelijk persoon
  • Soorten hybriden en principewerking
  • Onderhoud & reparatie
  • Pech onderweg

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Veiligheidsprocedures
  • Veiligstellen van hoogspanningssystemen
  • Elektromotor / generator
  • Hoogspanningsregeling (Inverter) en hoogspanningsaccu
  • Werking hybride transmissie
  • Brake by wire remsysteem
  • Onderhoud
  • Slepen
  • Hoe te handelen bij pech en aanrijdingen

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Hybride en EV VOP conform NEN9140

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 443
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 9 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 523
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

DiagnoseXpert en GMTO bieden je de mogelijkheid om de opleiding tot diagnoseXpert te volgen. Dit is een driejarig traject van diverse trainingen op niveau 4. Een aantal trainingen duurt meerdere dagen.

De opleiding bestaat uit de volgende trainingen en vindt plaats op de volgende data:

Data 1e jaar: Training:
20-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 1
27-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 2
04-12-2024 Motormanagement systemen benzine dag 3
26-05-2025 Scopegebruik en diagnose
02-06-2025 Datanetwerken voertuigen
09-06-2025 ABS stabiliteitssystemen

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 2e jaar: Training:
06-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 1
13-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 2
20-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 3
08-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 1
15-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 2
22-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 3e jaar: Training:
05-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 1
12-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 2
19-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 3
10-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 1
17-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 2
24-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

*Genoemde tarieven zijn excl. examenkosten van €98,- per training en onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Uniek en leerzaam traject
De basis die je nodig hebt om deze opleiding te volgen is niveau 3. DiagnoseXpert en GMTO begeleiden je de gehele looptijd van dit zeer unieke en leerzame traject, zodat je een goed resultaat bereikt.

De trainingstijden zijn van 13:00 uur tot 19:30 uur, prijzen inclusief cursusmateriaal en maaltijd.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
18 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ €2.070 per jaar excl. examens*
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 20 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 8 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 15 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 april 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 2 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 9 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 16 april 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 3 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 10 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 17 oktober 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Scope gebruik en diagnose

De nieuwe generatie scopes, te weten de ATS5004D en de ATS605004DXM zijn zeer krachtige en effectieve middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.

Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “Motormanagement Systemen Benzine” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scopebeelden bij het diagnose stellen.

Kernpunten

  • De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
  • Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
  • Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
  • Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
  • Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Scopesoftware opstarten en beginnen met de scopefunctie.
  • Uitleg knoppenbalk.
  • Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
  • Meetkanalen toevoegen.
  • Efficiënt aansluiten scope.
  • Signaalherkenning en foutanalyse.
  • Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a.: ampèretangen in combinatie met de scopefunctie, ontstekingdiagnose primair en secundair, motorvermogen meten.
  • Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Scope Gebruik & Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Datanetwerken voertuigen

In de moderne auto-elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip, etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie en comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of driedubbel verzameld. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzameld te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

Het leren herkennen van de verschillende communicatienetwerken die worden toegepast in moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig datatransport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatienetwerken HS-CAN, MS-CAN.

Kernpunten

  • Opbouw, functie en diagnose van het dataprotocol bij verschillende netwerksystemen.
  • Werking en uitleg datanetwerken – Herkennen van diverse netwerktypen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope.
  • Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes.

Onderwerpen

  • Informatie overdracht
  • Configuraties data overdracht systemen
  • CAN-bus in de auto
  • Data vorming op de CAN-bus
  • Opbouw CAN-protocol
  • Diagnose
  • LIN-BUS

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

Data Netwerken voertuigen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

ABS en stabiliteitssystemen

In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en lastafhankelijke remdrukverdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.

Deze training is op instapniveau. Eten is inbegrepen.

Doel

De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnosemethode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie-apparatuur en meetdiagnose-apparatuur.

Opbouw

De trainingsdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie-apparatuur hierin, etc.

Kernpunten

  • Principewerking ABS en aanverwante remsystemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose-apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.).
  • Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten.
  • Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS.

Onderwerpen

  • Het waarom van een ABS/ASR systeem
  • Het hydraulisch deel van een ABS systeem
  • Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
  • Storing zoeken met communicatie-apparatuur en labscope
  • Elektronische remkrachtverdeling (EBV)
  • Elektronische sperdifferentieel (Eds)
  • Wielsensoren
  • Elektronisch stabiliteitprogramma (Esp)

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen:

ABS en stabiliteitssystemen

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1329
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 11 april 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 18 april 2024 (13:00 - 19:30)
donderdag 25 april 2024 (13:00 - 19:30)
De training is volgeboekt.