Motormanagement Systemen Benzine

Motormanagementsystemen zijn niet meer weg te denken uit de auto. Steeds strenger wordende regelgeving betreffende uitstoot en brandstofverbruik zorgen ervoor dat de systemen steeds complexer en uitgebreider worden. Daarnaast worden ook de eisen betreffende het comfort steeds hoger. Hierdoor kunnen de verschillende fabrikanten niet meer onder een complex motormanagementsysteem uit.

Om aan alle eisen te voldoen worden door de fabrikanten verschillende oplossingen bedacht. Hierdoor worden de verschillen tussen de toegepaste motormanagementsystemen steeds groter en groeit het aantal verschillende systemen snel.

De training is bedoeld voor de autotechnicus die zich verder wil bekwamen op het gebied van motormanagementsystemen benzine. In deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door het benzinemotormanagement en word de basis gelegd voor systematisch diagnose stellen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Basisbegrippen: spanning, stroom en weerstand
  • Principewerking sensoren & actuatoren
  • Meten met de multimeter en LED-tester
  • Praktische metingen verrichten met behulp van elektrische schema’s
  • Scopebeelden worden gedemonstreerd

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Basis Elektro
  • Motormanagementsystemen
  • Schema lezen en meetinstrumenten
  • Toerental sensoren en ontsteking
  • Belasting sensoren en injectie
  • Correctie en terugkoppel sensoren
  • Stationair regelingen
  • Milieu regelingen

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 20 november 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 27 november 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 4 december 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 523
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 5 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

DiagnoseXpert en GMTO bieden je de mogelijkheid om de opleiding tot diagnoseXpert te volgen. Dit is een driejarig traject van diverse trainingen op niveau 4. Een aantal trainingen duurt meerdere dagen.

De opleiding bestaat uit de volgende trainingen en vindt plaats op de volgende data:

Data 1e jaar: Training:
20-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 1
27-11-2024 Motormanagement systemen benzine dag 2
04-12-2024 Motormanagement systemen benzine dag 3
26-05-2025 Scopegebruik en diagnose
02-06-2025 Datanetwerken voertuigen
09-06-2025 ABS stabiliteitssystemen

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 2e jaar: Training:
06-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 1
13-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 2
20-11-2025 Motormanagement systemen diesel dag 3
08-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 1
15-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 2
22-06-2026 On board diagnose & communicatie dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

Data 3e jaar: Training:
05-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 1
12-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 2
19-11-2026 Motormanagement systemen benzine diagnose dag 3
10-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 1
17-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 2
24-06-2027 Motormanagement systemen diesel diagnose dag 3

Jaartarief traject: € 2.070,-*

*Genoemde tarieven zijn excl. examenkosten van €98,- per training en onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Uniek en leerzaam traject
De basis die je nodig hebt om deze opleiding te volgen is niveau 3. DiagnoseXpert en GMTO begeleiden je de gehele looptijd van dit zeer unieke en leerzame traject, zodat je een goed resultaat bereikt.

De trainingstijden zijn van 13:00 uur tot 19:30 uur, prijzen inclusief cursusmateriaal en maaltijd.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
18 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ €2.070 per jaar excl. examens*
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
woensdag 20 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 8 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 15 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 april 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 2 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 9 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 16 april 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven