ABS & Stabiliteitssystemen

Voertuigen hebben door de jaren heen steeds meer ondersteunende systemen gekregen. Was het in het verleden al luxe als je ABS had zit er op een voertuig tegenwoordig ook ESP, ASR, BAS, EVB, EDS, EPS, automatische verlichting- en ruitenwis installatie. Met betrekking tot de autotechnicus betekend dit dat deze wel bekent moet zijn met betrekking tot deze systemen om diagnose te kunnen stellen.

Doel

Leer alles over de nieuweste stabiliteitssystemen in de modernste voertuigen.

Kernpunten

  • Principewerking en diagnose ABS, ESP, ASR, BAS, EBV en EDS en aanverwante systemen.
  • Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, live-data interpretatie).
  • Principewerking en diagnose verlichtingssystemen: Xenon, LED, hoogteregeling
  • Werking elektronisch geregelde stuurbekrachtiging.
  • Werking elektronisch geregelde ruitenwis installatie.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Band en wegdek
  • ABS systeem
  • Sensoren en actuatoren ESP en ABS
  • Elektronisch Stabiliteit Programma (ESP).
  • EBV, ASR en MSR
  • Remassistent
  • Automatisch inschakelende ruitenwis installatie & verlichting

Toetsing

Aansluitend aan deze training volgt een Ecarr examen: ABS & stabiliteitssystemen diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 440
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 16 juni 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 10 juni 2027 (13:00 - 19:30)
donderdag 17 juni 2027 (13:00 - 19:30)
donderdag 24 juni 2027 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 5 november 2026 (13:00 - 19:30)
donderdag 12 november 2026 (13:00 - 19:30)
donderdag 19 november 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
maandag 8 juni 2026 (13:00 - 19:30)
maandag 15 juni 2026 (13:00 - 19:30)
maandag 22 juni 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft, voor wat betreft de dieselsystemen, geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekent dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-railsystemen
  • Behandeling derde en vierde generatie common-railsystemen
  • Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiversystemen
  • Turbodrukregelingen en de meet- en regeltechniek er omheen
  • Uitlaatgasreiniging
  • Zelfstandigheid met het meten met de labscope vergroten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Common-rail inspuitsystemen
  • Regelingen common-rail
  • Het common-railsysteem met volumetoevoerregeling
  • Derde generatie common-railsystemen
  • Vierde generatie common-rail
  • Verstuivers
  • Verbrandingscorrectie
  • Problemen met verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Regeneratie roetfilter
  • NOx omzetting
  • Eolys toevoeging aan de brandstof
  • Drukvulling

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 8 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 15 april 2026 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 april 2026 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 15 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 22 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 29 oktober 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

On-board diagnose en communicatie

Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen, wat kan je er dan mee? Wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting?

Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie-apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.

Kernpunten

  • Uitleg EOBD
  • Hoe interpreteren van foutcodes
  • ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
  • Verschil tussen EOBD en Merk OBD
  • Instellingen veranderen
  • Modules aanmelden
  • Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose-apparatuur en GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
  • Diagnoselogica
  • Storing codes
  • Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
  • Readiness code
  • Communiceren
  • Diagnose uit de EOBD software
  • Merk specifieke – OBD
  • Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
  • Herkenning opgeslagen fouten
  • CAN protocol en communicatie
  • Livedata bij diagnose met Misfire
  • Toepassing actuator aansturen bij diagnose
  • Basis afstelling.
  • Coderen/telecoderen 

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 2 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 9 april 2025 (13:00 - 19:30)
woensdag 16 april 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Diesel

Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roetdeeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de dieselbrandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.

Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende dieselsystemen. Deze training is het vervolg op de training Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in dieselmotormanagementsystemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose-apparatuur bij moderne dieselmotormanagementsystemen.

Deze training is op instapniveau. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
  • Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
  • Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
  • Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Werkingsprincipe van dieselmotoren
  • Brandstof inspuiten
  • Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
  • Het common-rail inspuitsysteem
  • Hogedruk brandstofkring
  • Verstuivers
  • Uitlaatgasreiniging
  • Stikstofoxide NOx verwerking
  • Drukvulling bij dieselmotoren
  • Inlaatbuiskleppen
  • Gloei-installatie

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
donderdag 6 november 2025 (13:00 - 19:30)
donderdag 13 november 2025 (13:00 - 19:30)
donderdag 20 november 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Data Netwerken Voertuigen

Auto’s zijn door de jaren heen luxer en veiliger geworden, deze luxe en veiligheid zorgen er op hun beurt voor dat het aantal datanetwerken in de auto behoorlijk zijn toegenomen. Diverse soorten Can-Bus, Lin, Most en Sent zijn netwerken die we tegenkomen, maar wat nu als hier storing in ontstaat?

In deze training wordt dieper ingegaan op de uitvoering en werking van de verschillende soorten netwerken en de signaaloverdracht. Verder wordt er ruimschoots aandacht besteed aan het diagnose stellen aan de diverse systemen in het praktijkgedeelte van deze training.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 2 trainingsdagen. Eten is inbegrepen.

Doel

Leer alles over de nieuwste datanetwerken die hedendaags terug te vinden zijn in bijna alle wegvoertuigen.

Kernpunten

  • Opbouw, functie en diagnose van het dataprotocol bij verschillende netwerkensystemen
  • Werking en uitleg datanetwerken
  • Herkennen van diverse netwerkentypen
  • Herkennen van de samenhang tussen de verschillende componenten van een netwerk m.b.t. het uitvoeren van verschillende functies
  • Praktische diagnose bij netwerkstoringen met labscope
  • Diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Toegepaste datanetwerken in de auto
  • Informatie overdracht
  • Can-Bus in de auto
  • OSI model
  • Diagnose
  • LIN BUS
  • SENT data BUS
  • MOST optische data bus
  • Flex -ray

Toetsing

Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Datanetwerken voertuigdiagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Heerlen
Prijs:
€ € 450
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 2 juni 2025 (13:00 - 19:30)
Inschrijven