Training Hybride & EV 5 – Techniek in de praktijk

Inmiddels hebben e-voertuigen hun intrede gedaan in de werkplaatsen, volledig elektrische voertuigen maar veelal nog in hybride vorm. Dit houdt in dat de problemen met deze voertuigen ook vaker voorkomen. Deze training is ontwikkeld met deze ervaringen. Na een korte introductie ga je praktisch met deze problemen aan het werk en kun je aan het einde van de dag met deze praktische kennis hiermee meteen aan het werk.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig en in training 5 ligt de focus op de techniek in de praktijk.

Vooropleiding
Om deel te nemen aan deze training is minimaal de voorkennis vereist van EV1 en EV2. Het is wenselijk om eerst de opleidingen EV3 en EV4 gedaan te hebben.  De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Kernpunten

  • Isolatie fouten en potentiaal vereffening
  • Diagnose aan het hoog voltage systeem
  • Diagnose aan de laadaansluiting
  • Opbouw EV-foutcodes
  • Meten aan e-componenten

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:

  • Een praktisch ingestelde training, de praktijkproblemen worden in deze training behandeld en aan de hand van de casus ga je er zelf mee aan het werk
  • Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatie fouten. Bij reparatie is daarom een potentiaalvereffeningsmeting na reparatie essentieel
  • De HV-relais in het batterijpakket hebben meerdere functies. Door het schakelen van de relais in beeld te brengen kan je zien hoe het voertuig hiermee omgaat.
  • In het batterijpakket komen problemen voor. In EV4 heb je hier al veel over geleerd. In EV5 laten we je nog verder kennis maken met de praktijk.
  • Het loskoppelen van een voertuig aan een laadpaal bij een probleem.
  • Hoe om te gaan met een voertuig voorzien van een 12 volt lithium ion batterij.
  • Werking en diagnose stellen aan laadaansluitingen, zowel AC laden als DC snelladen.

Toetsing
Aansluitend aan deze training volgt een E-carr examen.

 

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Eemnes
Prijs:
€ € 593 (inclusief € 98 examenkosten)
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
dinsdag 12 november 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Training Hybride & EV 4 – Batterijtechniek

Met de introductie van de hybride- en elektrische voertuigen zijn veel nieuwe technieken geïntroduceerd in de autotechniek. In deze training leggen we de focus op de batterijtechniek van deze voertuigen. Bij een volledig elektrisch aangedreven voertuig is de gezondheidstoestand van het batterijpakket net zo belangrijk als die van een verbrandingsmotor in een voertuig.

Hoe is het batterijpakket opgebouwd en hoe kun je hier diagnose aan stellen? Na het volgen van deze training heb je voldoende kennis om op deze vragen antwoord te geven. Ook kennis een batterijpakket volledig te kunnen demonteren en op celniveau te repareren.

Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de hybride techniek. In EV 4 kijken we naar het batterijpakket van een hybride/EV voertuig.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 1 trainingsdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Het kunnen repareren en reviseren van een batterijpakket in een E-voertuig. Dit biedt mogelijkheden voor het autobedrijf en bovendien wordt er zo bijgedragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kernpunten

  • Veilig werken onder spanning
  • Uitleg opbouw batterijpakket
  • Behandelen van de diverse sensoren in het batterijpakket
  • De- en montagewerkzaamheden volgens fabrikant specificaties
  • Toepassen van celbalancering
  • Bepaling State of Health van een batterij

Onderwerpen

Tijdens deze training gaan we aan de hand van live data bekijken wat de toestand is van een batterijpakket. Er wordt uitgelegd hoe het batterijmanagement hiernaar kijkt, zodat je begrijpt wanneer je de diagnose kan stellen dat er een probleem zit in het batterijpakket. Ook demonteren we tijdens de training een batterijpakket om zo zelf te bekijken hoe een batterijpakket is opgebouwd. Om een reparatie uit te kunnen voeren is apparatuur nodig om losse cellen te kunnen vervangen, celbalancering is essentieel na vervanging van een cel. We laten je tijdens de training kennis maken en verantwoord werken met deze apparatuur.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
1 dag
Niveau:
1
Locatie:
Eemnes
Prijs:
€ € 523
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Datum:
maandag 9 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven

Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine-injectiemotor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine-injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengselvorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2  productie verder te verminderen, echter met directe benzine-injectie en daarmee mengselbereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.

Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze training is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzinemotoren te maken hebben. Tijdens deze training worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.

Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist. De training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. Eten is inbegrepen.

Doel

Inzicht verkrijgen in verschillende benzinesystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.

Kernpunten

  • De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagementsystemen begrijpen.
  • De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope.
  • Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose.
  • De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement.
  • Diagnose stellen m.b.v. de viergastester.

Onderwerpen

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de training:

  • Gasklepregeling
  • Antidiefstal en voertuigtoegangsystemen
  • Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
  • Mengselvorming en correctie
  • Directe benzine-inspuiting
  • Speciale motoraanpassingen bij luchtgeleiding
  • Mengselbereiding
  • Elektronisch geregelde gasklepbediening
  • Brandstof hogedruk opbouw
  • Brandstof hogedruk regeling
  • Brandstof injecteren
  • Ontstekingssysteem
  • Detectie detoneren of pingelen
  • Controle en nabehandeling uitlaatgassen
  • Regeneratie accumulatie katalysator NOx

Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose

Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.

Inschrijven

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Trainingsinformatie

Duur:
3 dagen
Niveau:
1
Locatie:
Eemnes
Prijs:
€ € 1133
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Data:
woensdag 4 september 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 11 september 2024 (13:00 - 19:30)
woensdag 18 september 2024 (13:00 - 19:30)
Inschrijven